Sunday 15 March 2015

Moga Allah bersama Kalian

"Ummi , bangun . Abi , bangun . Tolong ummi , abi tolonglah bangun" jerit anak kecil itu menggoncangkan kedua tubuh ibu dan ayahnya yang sudah tidak bernyawa .

Boommm!!!!! "lari semua , tentera Bashar sedang menyerang . Selamatkan diri " jerit seorang anak muda mengarahkan penduduk berhampiran agar lari daripada cengkaman rejim Bashar Al-Assad

Ini hanya sebahagian daripada liku-liku yang dihadapi oleh rakyat Syria . Mungkin lebih teruk , kita tidak tahu . Subhanallah

Tahan airmata tu .

Cuba bayangkan , kalau Malaysia ni jadi seperti Palestin dan Syria . Cuba pejam mata then bayangkan , pejam mata secara ikhlas dan selami .

Waktu itu , kita tengah seronok menghadap laptop  . Ada anak-anak kecil tengah main kejar-kejar dekat laman hadapan rumah . Kaum-kaum ibu sedang seronok berborak manakala kaum ayah pula sedang khusyuk membaca surat khabar.

Tiba-tiba , datang satu kumpulan tentera mengacukan senapang dan bertanyakan maklumat tapi mostly of us diam sebab tak tahu , Tak semena-mena , seorang tentera tembak ayah kita di hadapan keluarga kita sendiri , ibu kita dipukul secara bertubi-tubi , kakak dan adik kita dibawa pergi entah hilang ke mana . Yang tinggal hanya kita seorang , tanpa kaum keluarga di sisi .

Mesti ada antara kalian yang terfikir , betul ke apa yang incheirsyad tulis ni . macam tipu jer , macam tipu jer . okay sila muntah hijau jika anda sudah terikut gaya pembacaan tadi


Hakikatnya , itu adalah satu contoh dari kejadian benar yang sedang berlaku di Palestin dan Syria sekarang . Ya , mungkin kalian tidak percaya tapi ITULAH HAKIKATNYA .

Cuba fikir , dalam kehidupan seharian kita sebagai manusia yang masih dalam zon selesa tidak ditimpa sebarang musibah . Apa yang kita buat untuk bantu mereka ? Adakah masa kita lebih banyak dihabiskan ke arah perkara yang sia-sia ? Adakah lebih banyak amal kebaikan yang kita buat berbanding perkara keburukan?

Jatuh terjelepok .

Apa yang kita sudah lakukan demi ummah ? Renung kata-kata saya . APA YANG KITA SUDAH LAKUKAN UNTUK UMMAH?

Kalau tiada , usahakan untuk melebihkan amalan kebaikan dalam kehidupan seharian . Pupuk amalan suka membantu orang lain yang berada dalam kesusahaan
Pernah dengar kisah wang RM 1 dan RM 50 ? Bila wang RM 1 bertanya kepada RM 50  berkenaan tempat yang sudah dilawati lalu dengan perasaan megah RM 50 menjawab  "aku sudah pergi ke tempat-tempat yang mewah seperti Paris , Star Cruise dan lain-lain.

Lalu soalan sama diajukan kembali RM 1 dan apa jawapan yang diberikan ? "Hmm , macam biasa lah , tabung kebajikan takpun masjid"

Bantulah rakan-rakan kita di luar sana yang sedang kesusahan dengan  sedaya upaya kita . Kalau Allah kurniakan rezeki lebih , kongsi dengan kawan-kawan lain .

Senyum

فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَه

"Dan barang sesiapa yang membuat amal kebaikan walau sebesar zarah , nesacaya dia akan melihat balasannya"

-Surah Al Zalzalah , ayat 7-


Moga Allah reda dan genap lima tahun revolusi Syria yang masih tidak berkesudahan .








No comments:

Post a Comment